Bijna alle kinderen krijgen in hun leven met verlies te maken, hier kun je ze niet tegen beschermen. Het verliezen van een dierbare is voor kinderen een ingrijpende gebeurtenis, omdat zij nog volop in ontwikkeling zijn, de wereld nog aan het ontdekken zijn en omdat ze – anders dan volwassenen – een beperktere algemene kennis hebben. Driekwart van de kinderen op de basisschool maakt een sterfgeval in de omgeving mee. Alle basisscholen in Nederland krijgen dus vroeg of laat met rouw, veroorzaakt door de verlieservaring, te maken. Een volwassene die hier kennis van heeft, kan daarmee het verschil maken. Het is vaak bijzonder en ontroerend om een stukje met een kind ‘mee te mogen lopen’ in een moeilijke tijd, waarin hij of zij bijzonder kwetsbaar is.
De dood is ook voor ouders en leerkrachten een lastig onderwerp om over te praten. Ze voelen zich onzeker en weten misschien niet goed hoe ze het aan moeten pakken. Je wilt voorkomen dat kinderen in negatieve zin door een verlies worden ‘getekend’. Maar wanneer iemand bang is om iets verkeerds te doen of te zeggen, laat hij kansen liggen om kinderen te ondersteunen, te begeleiden en om hen te begrijpen. Daarom is het belangrijk om verdriet en rouw op school bespreekbaar te maken voor zowel leerlingen, collega’s als ouders.
Dit boek is een praktische gids voor iedereen op de basisschool die te maken krijgt met een levensbedreigende ziekte en/of het overlijden van een leerling, ouder of collega. Je leest over theoretische achtergronden en krijgt praktische tips over bijvoorbeeld:
Theoriemodellen bij rouw
Rouw en verwerking bij kinderen
Belang van omgang met rouw en verlies op school
Inrichten van een gedenkplek
Beantwoorden van kindervragen over dood
Rouw in diverse culturen
Omgaan met een ernstige ziekte, suïcide, vermissing, gewelddadige dood, aanslag of natuurramp
Kinderboeken over rouw en verlies
Ondersteunen en begeleiding van rouwende kinderen
(Creatieve) (ver)werk(ings)vormen voor kinderen
Rouwprotocol op school